Hardlopen: Bekijk hier de actuele uitslagen!

Trainer Leon in training voor de marathon des Sables!

Looptrainer van de Venloop Running Academy Leon Geeraets gaat van 6 t/m 16 april 2018 de Marathon des Sables, 250 km door de Sahara in Marokko lopen. De voorbereidingen zijn in volle gang. De MdS heeft 6 etappes waarvan de langste 80 km is. De MdS is een self-suffieciency race, dat wil zeggen dat je voor de hele race je eigen uitrusting zoals slaapzak en voeding mee moet nemen en zelf voor je eten moet  zorgen (uitgezonderd water). Iedere maand zal Leon een blog schrijven over zijn voorbereiding, de meevallers, de tegenslagen, de do’s en dont’s!!!

APRIL 2017 | Na de Venloop: nieuwe doelen stellen!!!

Na 7 maanden trainen met de hardlopers van de Venloop Running Academy was de Venloop op zondag 26 maart  2017 een waar feest en een mooie afsluiting van een trainingsperiode. Iedereen had zijn eigen doel, een snelle 10 Km of de halve marathon uitlopen waarbij de tijd niet belangrijk is.  Wat doe jij na de Venloop? Neem je rust en tijd voor andere zaken dan sporten of hardlopen. Is de Venloop 2018 je volgende doel of heb je inmiddels al ingeschreven voor een ander hardloopevenement?

Ik wel. Al een jaar of vijf spookt de Marathon des Sables door mijn hoofd. Er zijn van die evenementen die je niet uit je hoofd kan zetten voordat  ze volbracht  zijn. Zo ook de Marathon des Sables voor mij.

12 jaar terug mijn eerste halve marathon gelopen, natuurlijk de Venloop, in mijn eigen ‘stedje van lol en plezeer’. Daarna had ik de smaak te pakken. Inmiddels vele marathons, ultra’s en trailruns later ben ik in de voorbereiding op de MdS. Tot nu toe nog alle doelen bereikt en gelukkig blessurevrij gebleven. Misschien wel door mijn manier van trainen, veel afwisseling met crosstraining is mijn manier. De 60 km van Texel, Mont Blanc marathon, Monschau ultramarathon, Trans Gran Canaria en afgelopen jaar de Dolimiti Xtreme trail en de Rursee ultramarathon stonden al eerder op het programma.

De MdS vergt alleen meer voorbereiding, jaren van voorbereiding. Training, kleding, schoeisel, voeding en materiaal zoals lampjes,kompas en slaapzak zullen uitgezocht en getest worden. De rugzak waarmee waarschijnlijk gelopen gaat worden die is inmiddels in bezit (verjaardagskado van mijn grootste fans) en kan getest worden. Iedere week ongeveer 70 km hardlopen. Krachttraining  voor de power en om blessures te voorkomen. Voor de afwisseling fietsen en zwemmen.  Na jaren van ervaring met zelf sporten, training geven en opleidingen volgen kan ik wel zeggen dat ik mijn eigen trainer ben. Na opleidingen tot fitnesstrainer, hardlooptrainer, sportmasseur en gewichtsconsulent  weet ik toch wel waar ik over praat, of toch niet?

In 2016 eerst de 5KM gelopen op tempo, daarna de 10 KM als ‘peezer’ op 50 minuten, en daarna mijn vriendin  gepacet op haar eerste Halve marathon. 2017 alleen de halve marathon en dan op een vlak tempo van 14.1 km/u of 4.15 minuut per km. Deze missie is geslaagd. De halve marathon in een vlak tempo gelopen, geen verzwakking gehad en de laatste km nog iets kunnen versnellen. Tijd 1.30. Het volgende trainingsdoel was 2e paasdag de 60 KM van Texel. De derde keer dat ik deze magische run over strand, door de duinen en bossen, over wad en door pittoreske Texelse plaatsjes liep.  Doel was in een lekker vlak tempo op gevoel lopen en blessurevrij over de finish. De weersvoorspellingen waren goed, 8 graden, droog en een zonnetje. Tijdens de run bleek dit anders. Er stond hoog water dus er moest op het strand door de losse zand geploeterd worden, met windkracht 4 op het voorhoofd en als toetje donkere wolken met een regen en hagelbui, ijskoud dus. Daarna bleef het droog, bleef de zon schijnen en warmde de blote benen weer snel op. Uiteindelijk tijd 6 uur en 11 minuten, tevreden gezien de omstandigheden, maar veel belangrijker fit over de finish met het gevoel dat ik nog wel door kon lopen.

Op 28 mei staat mij volgende doel op het programma. Met 15 collega’s uit het hele land de marathon in Edinburgh Schotland lopen. Mijn doel een PR. In mijn volgende blog krijgen jullie het antwoord op dit doel………

Ik wil jullie Venlopers het advies geven stel nieuwe doelen en deel deze met je omgeving.  Doelen geven richting, motiveert en daagt je uit! Belangrijk is wel dat je doel reëel en haalbaar is. 

Ik ben benieuwd naar jullie volgende doel Venlopers???

Sportieve groetjes Leon Geeraets

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist. U kunt uw browser vernieuwen door de nieuwste versie te downloaden en te installeren.